Akillestendinopati

09.05.2023

Får du smerter på baksiden av ankelen når du går eller løper? Da kan det være at du har akillestendinopati. Akillessenen strekker seg fra hælbenet til skinnebenet. Funksjonen er hovedsakelig å bøye eller strekke foten.

Symptomer

Smertene er i akillessenen på baksiden av ankelen. Spesielt ved trykk, hopping/hinking og når senen strekkes. Vanskelig å stå på tå. Senen kan bli litt rød og tykkere enn normalt.

Årsak

Akillestendinopati er ofte et resultat av at belastningen økes for hurtig. Trening med dårlig fottøy, mye hard trening i motbakke , eller daglig bruk av høye hæler eller sko med flat såle er alle faktorer som øker risikoen for akillestendinopati. Utløsende årsaker kan være hardt underlag, motbakkeløping, hurtighetstrening, kaldt klima og for dårlig demping. Svak leggmuskulatur og overpronasjon kan gi langvarige smerter.

Det er viktig at du i begynnelsen avstår fra alt som fremprovoserer symptomene dine. Dette er for å tillate tilstrekkelig restitusjon slik at man unngår å forverre tilstanden. Deretter anbefales det å starte med tung og langsom styrketrening som består av tre ulike tåhevsøvelser tre ganger i uken. Du kan også vurdere å bruke hælinnlegg i skoen eller løpesko med myk hælkappe. Sett ned tempoet og løp på mykt underlag og unngå lange økter. Behandling kan også inkludere massasje, akupunktur, ultralyd eller trykkbølgebehandling.

Prognose

Tilhelingen av skader i akillessenen skjer generelt ganske langsomt på grunn av dårlig blodforsyning, noe som bidrar til at denne type skade ofte blir langvarige og kronisk tilbakevendende. Det er viktig at du tar tak i problemet så tidlig som mulig. Det kan ta opp til tre måneder før du kan returnere til normal aktivitet. Omtrent 1 av 4 personer vil oppleve bedring av symptomene innen 3-6 måneder under veiledning av helsepersonell.

Trenger du veiledning av oss? Bestill time her