Bekkenbunns-dysfunksjon

16.10.2023

Bekkenbunnsdysfunksjon er en tilstand hvor du ikke er i stand til å slappa av og koordinere bekkenbunnsmuskulaturen din for urinering eller avføring. Er du kvinne så kan du også føle på smerter under samleie, og er du mann så kan du oppleve ereksjonsproblemer.

Bekkenbunnen er en gruppe muskler som ligger i bunnen av bekkenet ditt og støtter organene ovenfor. Bekkenet er som et hjem for organene i bekkenet ditt. Disse organene er urinblære, livmor, prostata og rektum. Bekkenbunnen er som en støttestruktur som holder disse organene på plass.

Vanligvis er man i stand til å gå til toalettet uten problemer fordi bekkenbunnen oppfører seg normalt. Men når du har dysfunksjon i disse musklene så kan du ha problemer med å slappe av. Dette kan bety at du opplever:

- Problemer med å tømme deg

- Problemer med å tømme deg helt

- Lekkasje av urin og/eller avføring

Årsak

Årsaken er fortsatt usikker men det finnes noen assosierte faktorer:

- Graviditet og fødsel

- Traumatiske skader i bekkenet

- Kirurgi i bekkenet

- Overbelastet bekkenbunnsmuskulatur (som ved at du f. eks. presser for hardt når du er på do)

- Overvekt

- Alder

Diagnose

For at diagnosen skal settes er du nødt til å ha en vaginal undersøkelse hvor man setter inn et manometer - en tynn sensor som sjekker trykket i bekkenbunnsmuskulaturen din.

Den mest vanligste behandlingsformen for dette er biofeedback. Denne behandlingen er skånsom og lærer deg å koordinere mellom å slappe av og stramme bekkenbunnsmuskulaturen din gjennom spesielle sensorer.

Avspenningsøvelser som yoga og tøyeøvelser kan også hjelpe deg med å slappe av i bekkenbunnsmuskulaturen din. Et varmt bad er også å anbefale. I verstefall blir det nødvendig med kirurgi.