Bekkenleddsmerter

06.12.2022

Har du blitt fortalt at du har "bekkenløsning"?. Dette er et ord vi ikke lenger bruker og kommer av en gammel teori basert på at smertene kommer av at hormonet relaxin "løsner" bekkenet. Det er sant at det produseres mer relaxin under en graviditet og at hormonet løsner muskler og bindevev for å forberede til fødsel, men forskning viser at det har ingen sammenheng med smertene i bekkenet.

Hva er årsaken?

Kunnskapen er dessverre mangelfull. Mulige årsaker kan være hormonelle og/eller biomekaniske. Det kan komme av en asymmetrisk bevegelighet i iliosakralleddene, en muskelubalanse og stress i ligamentstrukturer på hver side av bekkenet, eller en kombinasjon av dette.

Hvordan diagnostiseres bekkenleddsmerter?

Bekkenleddsmerter er en tilstand vi ofte ser, diagnostiserer og behandler. Det kreves en nøyaktig undersøkelse samt kunnskap for å kartlegge bekkenleddsmerter og Kiropraktorer har god kunnskap for å behandle disse smertene. Smerten er gjerne relatert til belastning og tiltar i løpet av dagen. Symptomene lindres ofte ved ro. Noen kan ha vanskeligheter med å bevege seg i det hele tatt, og må i ekstreme tilfeller ty til krykker.

Bekkenleddsmerter kan være veldig plagsomt, men det er viktig å være klar over at det meste går over kort tid etter fødsel. Behandlingen inkluderer å optimalisere funksjon av bekkenet sammen med øvelser, råd og veiledning. Kiropraktoren vil finne redusert funksjon som justeres på en effektiv, men skånsom måte. Dersom det er behov for noe annet, vil Kiropraktoren henvise deg til annet helsepersonell som fysioterapi, osteopati, akupunktur eller massasje.

Det viktigste er at du veksler mellom både aktivitet og hvile. Det er viktig å være i bevegelse, men lytt til kroppen dersom den sier ifra. Fokuser på enkle aktiviteter som bare det å gå en tur. Unngå aktiviteter som forverrer. Stå med tyngden jevnt fordelt og varier mellom sittende og stående stilling. Unngå raske bevegelser og gå gjerne korte skritt. Legg en pute mellom knærne når du sover. Prøv å få en tilpasset hverdag på jobb. Dersom tilrettelegging på jobb ikke lar seg gjøre, så kan sykemelding være et alternativ. Oppsøk hjelp dersom du er usikker.

Ring oss på 69 39 84 45 eller bestill time her.